Blog > Komentarze do wpisu
Slavs and Tatars

   Slavs and Tatars to kolektyw kilku artystów (o geograficznej siedzibie między Londynem, Paryżem, Brukselą, Warszawą, Moskwą i Teheranem), których zainteresowania i obsesje lokują się gdzieś w obszarze usytuowanym na zachód od dawnego muru berlińskiego i na wschód od wielkiego muru chińskiego... W jego skład wchodzi Kasia Korczak, Payam Scharifi, Boy Vereecken i Victoria Camblin. Obecnie w podbrukselskiej miejscowości Aalst odbywa się ich wystawa Kidnapping the Mountains.

Slavs and Tatars, widok wystawy w Aalst

 

Slavs and Tatars, widok wystawy w Aalst

 

Slavs and Tatars, widok wystawy w Aalst

W swej niedawno wydanej książce Niesamowita Słowiańszczyzna, Maria Janion próbowała udowodnić, że podczas Transformacji w swoistym wysiłku konstruowania nowej tożsamości, Polacy, nie identyfikujący się do końca z Zachodem, ani tym bardziej ze Wschodem, mają możliwość fantazmatycznego odwołania się do swej słowiańskiej odrębności. Oznacza ona specyficzne symboliczne uplasowanie wobec świata, związane z bliższą i bardziej zamierzchłą przeszłością oraz cywilizacyjnymi wyborami. Przy ogólnej  globalizacji tłumaczy to wiele z łatwości zachodzenia pewnych procesów i oporności w przebiegu innych. I choć tezę o "niesamowitości Słowiańszczyzny" można by na wiele sposób dyskutowac jeszcze i analizować, jedno jest pewne - wartością jest samo kwestionowanie własnej odrębnej identyfikacji i jej rewindykowanie.

      

 I właśnie ta teza jest fundamentem działania Slavs and Tatars. W swych pracach, mających wiele wspólnego z rodzajem koneptualnego designe'u, kolektyw zderza ze sobą różne geograficzne style myślenia, zachowania językowe i rozmaite obyczaje.   

Slavs and Tatars, Resist Resisting God

Tytuł wystawy Kidnapping the Mountains odnosi się do samej idei "porwania", która w rozmaitych kulturach rozmaicie funkcjonowała. Afisz Kidnap over-here, marry over there egzaminuje orientalny obyczaj porwania ukochanej podyktowany przez zasady romantycznej miłości, przeciwstawiającej się interesom rodziny niezgodnym z wolą obojga kochanków. Zresztą ten model miłości znakomicie w romantyzmie, także polskim, się przyjął - wystarczy wspomnieć utrwalające takie porwania obrazy Juliusza Kossaka. Jednak w wypadku Slavs and Tatars "porwanie" to także porwanie znaczenia - przywłaszczenie sobie miejsca, by ze środka kultury zachodniej mówić o geograficznie z niej wypartej (obcej)symbolice. Przesuwając granice mapy - przesuwamy horyzonty naszej wyobraźni, relatywizujemy i wzbogacamy znaczenia. Przesuwając granice mapy - nie tylko symbolicznie pokonujemy góry, stanowiące zwykle nieprzebyte, naturalne granice, ale także "przenosimy góry" znaczenia... Porywamy góry znaczenia... Skupienie na desginie i języku pokazuje doniosłość tych symbolicznych operacji.    

Slavs and Tatars, jedna z prac na wystawie w Aalst

Slavs and Tatars, jedna z prac na wystawie w Aalst

Poza oczywistą atrakcyjnością konceptu Slavs and Tatars pojawia się jeszcze jedna rzecz. Trafia on w samo sedno polkso-słowiańskich fascynacji orientem czyli najważniejszej obsesji polskiej szlachty od XVIII wieku - obsesji Sarmacją. Choć nie stało się to jeszcze bezpośrednim odniesieniem żadnej z prac kolektywu (na co niecierpliwie czekamy!!!!), warto podkreślić, że upór z jakim polska noblesse koniecznie upatrywała świadectwa początku swej świetności z dala od Zachodu, kultywując orientalny strój i styl w dekoracjach pozostaje bardzo insprujący. Zwłaszcza dzisiaj - w dobie, gdy "niesamowitość Słowiańszczyzny" wzywa!!!   

Kasia Korczak

Payam Scharifi wraz z ojcem na otwarciu wystawy

 przed budynkiem muzeum w Aalst w dniu wernisażu

W letnim wydaniu kultowego berlińskiego pisma 032c, które własnie się pojawi, Slavs and Tatars prezentują fragment swego nowego projektu poświęconego latom 1979 (fundamentalistycwnej rewolucji w Teheranie) i 1989 (upadku berlińskiego muru i początku Transformacji).

Kidnapping the Mountains, Slavs and Tatars, Center for Contemporary Art, Aalst, Belgium, 26.04-13.06.2009 (wystawa będzie zaprezentowana w 032c Museum Store w Berlinie, 11.09-29.10.2009)

http://www.slavsandtatars.com/allprojects.php

poniedziałek, 18 maja 2009, agata_araszkiewicz

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: